Voedingskabels zorgen er voor dat de accusspanning verdeeld wordt naar de diverse componenten van de installatie. Belangrijk is de dikte van deze kabels, maar ook de soepelheid en dikte en sterkte van de isolatie. De vereiste dikte is afhankelijk van een aantal zaken, zoals het opgenomen vermogen van de verbruikers en benodigde lengte.

veiligheid
Werken aan autoelectronica is op zich ongevaarlijk, maar waar moet je aan denken voordat je aan een installatie begint?
De spanning van een accu is totaal ongevaarlijke 12V gelijkspanning. Aanraken van de 12V+ zal geen schok geven. Toch zie je vaak vonken overslaan als je kabels monteert aan de accu. De oorzaak hiervan is de zeer hoge stroom welke accu's kunnen leveren. Maak je kortsluiting met gereedschap, of een kabel tussen twee accupolen, dan zal er een zeer grote stroom gaan lopen en bekabeling smelt met kans op brand. Werk daarom altijd spanningsloos, haal voordat de begint de massakabel van de accu los. Hiermee voorkom je dat er losse draden waar spanning op staat tegen de carrosserie (massa)  kortsluiting kunnen maken. 
Is alle bekabeling aangesloten, dan plaats je als laatste de hoofdzekering bij de accu. Ga je aan een bestaande installatie werken, haal dan altijd de hoofdzekering er uit.

afwerking
Omdat er vrij grote stromen door de voedingskabel lopen is de afwerking erg belangrijk. Zorg er voor dat de kabelogen goed aangeknepen worden. Als er gebruik wordt gemaakt van een goede AMP-tang is solderen niet nodig. Soldeertin heeft een hogere overgangsweerstand dan koper en aluminium, krimpen of klemmen met de juiste tang heeft de voorkeur. Hieronder een paar goede amp-tangen afgebeeld. Wil je geen goed (en duur) gereedschap hiervoor kopen, ga dan naar een car audio installateur en laat de kabels maken. Dit voorkomt veel storingen en defecte apparatuur op termijn.
Klauke krimptang tot 6mm2Knipex krimptang voor adereindhulzen

Versterkers hebben vaak te kleine aansluitmogelijkheden voor kabels dikker dan 25mm². Om toch dikkere kabels aan te kunnen sluiten kan je kabeladapters gebruiken, of je kan het laatste korte stukje via een verdeelblok aansluiten. Een kort stukje kabel (<20cm) heeft toch een hele lage weerstand, veel extra spanningsverlies zal dit niet geven.
 Kabel adapterVerdeelblok
Met een goed aangeknepen kabeloog monteer je de kabel aan de accu en de massa aan de carrosserie op een daarvoor geschikte plaats. Neem daarvoor een dikker stuk blank staal, de kokerbalk bijvoorbeeld. Zorg voor een heel goed kontact, schuur daarom de lak weg en gebruik eventueel een kartelring voor montage, zie afbeelding: montage centraal massapunt:
montage centraal massapunt
Tot slot trek je de kabel door het schutbord heen. Bij veel auto's is er wel plaats om door een ongebruikte rubber doorvoerthule dit te doen, anders wordt het zelf boren en een rubber doorvoerthule plaatsen. Verder kan je de voedingskabel nog beter beschermen door deze in een ribbelslang te leggen en af te werken met snakeskin en krimpkous.
RibbelslangSnakeskinrubber doorvoerthule
Hoe dik moet mijn voedingskabel zijn?
Voor het bepalen van lengte, doorsnede en zekeringwaardes kan je op de calculator sectie op deze site terecht. De doorsnedes zijn zodanig gekozen dat je bij de maximale belasting van jou installatie een acceptabel spanningsverlies over de kabels hebt.


De grote drie
Op veel internetfora wordt een modificatie aan de bestaande autobekabeling "the big three" oftewel"de grote drie " genoemd. Er wordt bedoeld dat er drie bestaande kabels vervangen worden door drie dikkere. De bestaande kabels zijn meestal korte stukken litzekabel, zie afbeelding. Als deze kabels te dun zijn doe je er goed aan deze te vervangen. De nieuwe kabels kunnen parallel of in plaats van aangelegd worden. De dynamo zit gemonteerd aan het motorblok en de massa van het motorblok loopt via een massakabel naar de carrosserie. Neem dan 35mm² of 50mm² als vervangende kabel.

1. accu 12V+ - dynamo 12V+
2. accu massa - carrosserie massa
3. motorblok massa - corrosserie massa

Litze kabelGrote drie: vervangen van 3 bestaande kabels

verschillen in kabels
geleider: van zuiver koper of van aluminium met een koperlaag (copper cladded aluminium CCA). Zuiver koper is beter (lagere weerstand) en duurder.
isolatie: soepelheid en dikte van de isolatie verschilt per merk en type. Soepele kabel is makkelijker te verwerken, en een dikkere isolatie is veiliger.